Heti foglalkozások 73.

Tematikus foglalkozás – “A” komponens

54. foglalkozás

Téma: Szakmai karrierépítés – Az Internet szerepe a pályaorientációban – Pályatervezés. A szakmák jellemzőinek összehasonlítása elemzése

https://npp.munka.hu/altalanos/foglalkozas/listazo

https://npp.munka.hu/altalanos/foglalkozas/mappa

https://npp.munka.hu/altalanos/keresok/foglalkozas

https://npp.munka.hu/altalanos/info/hasznosinfok/altalanos

https://npp.munka.hu/altalanos/foglalkozas/jatek      – INTERAKTÍV JÁTÉKOK SZAKMÁKHOZ

https://npp.munka.hu/altalanos/foglalkozas/listazo  – ÚJGENERÁCIÓS SZAKMÁK ISMERTETÉSE

Tematikus foglalkozás – “B” komponens

Potenciális Eu tagjelöltek

A potenciális tagjelölt országok még nem teljesítik az uniós tagsággal járó követelményeket.

  •  Bosznia-Hercegovina
  •  Koszovó

Tantárgyi fejlesztés – Táblajáték foglalkozások

54. órákon

“Előnyadósok”

Ezekben többnyire, az egyik játékos kevesebb, de nagyobb mozgási szabadsággal rendelkező,
a másik pedig több, de korlátozott mozgású bábukkal küzd. E játékok versenyszerűségéről nem megfeledkezve, az (ellenoldalak számbeli különbségére utaló) “előnyadás”, kifejezőbb csoport-alkotó jellemző, mint a típusra gyakran használt “aszimmetrikus” jelző.

Általánosan ajánlhatók a táblásokkal először találkozó-ismerkedő kicsiknek. Az egyszerű szabályok gyors megértetését mesébe ágyazott körítés segítheti, a bábuk itt (valós, életszerű szerepeket jelképező) libák, rókák, párducok, rablók, várvédők…; a partik gyorsak, a győzelem többnyire a versenytárs durva figyelmetlenségének kihasználásával érhető el. Ugyanakkor, logikai igényességét tekintve, egyike-másika, egyáltalán nem is annyira “gyerekjáték”.

A tapasztaltabbak számára ezek inkább “egyszemélyes feladványok”, mert szinte mindegyikre felállítható a kezdő (többnyire a védő), vagy másodiknak lépő (többnyire a támadó) játékos biztosan nyerő stratégiája. Persze, a hibátlan nyerőstratégia megtalálásához a páros játék közbeni elemzéssel könnyebb (és főleg nagyobb élvezet) eljutni, amikor ellenfelünk/partnerünk, kontrollként, a “másik” szerepében gondolkodik.

“Sok lúd disznót győz”, fogalmazza meg az alapötletet a közmondás. Ám ha elkezdjük csökkenteni a disznóval szemben küzdő ludak számát, az esélyek bizonyosan átfordulnak és az erősebb disznó lesz a győztes. Ámde e játékokban, egy ilyen verseny (szinte soha) nem lehet kiegyensúlyozott, bárhogyan is finomítjuk a létszámarány beállítását. Az előnyöket és hátrányokat módosító fokozatok (pl.: létszám, mozgásirány) ugyanis csak egész számokban változtathatók. Ha a matematikai elemzés azt mutatja egy adott helyzetre, hogy 1,23 db bábu lesz egyenértékű 2 db nagyobb mozgás-szabadságú bábuval, akkor ez egész számokkal: csak százszoros léptékben valósítható meg: 123 és 200 db bábuval. Ekkor pedig már változik a táblaméret, megváltozik a sarokpontok, szélsőpontok, középpontok egymáshoz viszonyított aránya, következésképpen megváltoznak az előzőleg pontosan kiszámított esélyek is.

A rejtvényfejtőknek érdekes feladatot kínál ezeknek a peremfeltételek variálása és egy adott változtatáshoz tartozó értékelés, ill. annak bizonyítása, hogy fordulatosabb, kiegyensúlyozottabb lett-e vele a küzdelem, vagy csak a partik hosszát növelte meg.

Német nyelvi foglalkozás

Összefoglalás/ Zusammenfassung

Angol nyelvi foglalkozás

William Shakespeare (szövegértés)

Könyvjelzőkhöz Közvetlen link.

A hozzászólások jelenleg ezen a részen nincs engedélyezve.